Carrosserie
Technische specs
Menu
Peugeot 306 Maxi algemene historie
De Peugeot 306 was al zijn burgerpak, de S16, een goede auto. De 306S16 debuteerde in 1994 voor het eerst op een WK-rally. Met Martin Rowe aan het stuur nam de auto deel aan de Rally Great-Britain. Wanneer je dit verbaast, dan kan je je nog meer verbazen over de toen behaalde 14e stek algemeen, hetgeen tot op vandaag het beste resultaat van Martin Rowe is in deze rally. Rowe heeft dat met onder andere een Ford RS200 en diverse Subaru’s dit geprobeerd beter te doen.
In 1995 heeft Peugeot de officiële wereldtitel merken tot 2-liter gewonnen. Met dank aan de vele privé teams die de 306S16 gebruikten. Slechts eenmaal kwam een 306Maxi dat jaar aan de start in een zogenaamd F2-wereldkampioenschapsrally. Bernard Beguin, beroemd om zijn machtig rijden met een M3, startte de San Remo-rally. Hij schreef de hagelnieuwe 23 LJK 75 vrijwel meteen volledig af en was daarna nooit meer te zien in een fabrieks Peugeot.
Het duurde niet totdat Peugeot de veelbelovende 306S16 ombouwde volgens het toen nieuwe F2 Kit Car reglement. Bij het debuut tijdens de Rallye Alsace-Vosges 1995 in het Frans Kampioenschap was iedereen opslag verliefd. De auto was zo breed dat er zelfs een klassementsproef moest worden ingekort, de 306 Maxi kon een smal bruggetje vlak voor de finish niet over! 16. De motor gilde het uit -met een heerlijke donker geluid- omdat de 306 Maxi motor tegelijk was ontwikkeld met die van de succesvolle 406 STW touring car. Maar omdat, anders dan bij de tourwagen, er geen regels waren ten aanzien van het maximum toerental liet Peugeot de motor tot boven de 10.000 toeren! draaien. Zonder de betrouwbaarheid te ruineren. Het geclaimde topvermogen van rond de driehonderd paardenkrachten (WRC-niveau!) lijkt daarmee geloofwaardig. Dit blok, inmiddels aan zijn 21e evolutie in 2003 gekomen. Met een maximum toerental van 10.500 tpm/305pk, wordt het door Pipo Moteurs nog steeds voor 800 km tot revisie gegarandeerd.